Logo to dopiero wierzchołek

Logo firmy już zaprojektowane. Jest nowoczesne i oddaje ducha Twojej firmy. Na pewno zostanie zauważone. Teraz komunikacja z klientem na poziomie wizualnym jest prosta? Nic bardziej mylnego. Istnieje wiele elementów komunikacji wizualnej, które musisz wziąć pod uwagę, aby osiągnąć sukces. Dobre logo to nie koniec. Dobre logo to dopiero początek. To wierzchołek góry lodowej, zwanej systemem identyfikacji wizualnej Twojej firmy (lub usługi).

Zacznijmy od logo...

Służy do szybkiej, skutecznej i właściwej identyfikacji marki. To jak zostanie zaprojektowane wpływa na to, jak odbierana będzie nasza firma w oczach klientów. Warto przemyśleć wszystkie elementy z których będzie się składało, by komunikowało te wartości na jakich skupia się dana firma lub jej konkretna usługa.

Jakie elementy mogą występować w logo?

  • sygnet (część zawierająca charakterystyczny znak)
  • logotyp (nazwa firmy zawarta w logo)
  • hasło firmowe (czasem dodawane, by podkreślić konkretne przesłanie)

Powielamy przykład opisany już kiedyś na naszym blogu

Jakie są możliwości przy przygotowaniu znaku?

Logo konstruować można na wiele sposobów, niektóre firmy używają samych znaków typograficznych (Samsung), inne form abstrakcyjnych (Nike), jeszcze inne wykorzystują ikony (Swarovski). Możliwości projektowania jest wiele, ważne żeby odpowiadały temu jaki firma ma charakter i do kogo kieruje swoją ofertę.

Istotne jest również uwzględnienie kolorów, gdyż ich rodzaj mają pewne znaczenia i budzą w odbiorcach adekwatne skojarzenia. Czcionka musi być czytelna i jak wszystkie elementy – dopasowana do całości. Liczy się również rozmieszczenie, kształt, proporcje. Wszystko jest komunikatem.

Decydując się na jakąkolwiek opcję, musimy pamiętać, że wybrany wariant powinien być uzasadniony. Innymi słowy – każdy element ma być po coś. Nie ma sensu dodawać wiele ozdobników, nie niosących za sobą treści, lub co gorsza wprowadzających odbiorcę w błąd.

A teraz System Identyfikacji Wizualnej (SIW)...

Czym jest system identyfikacji wizualnej?

Jest to kodeks porządkujący pracę firmy w sferze wizualnej. Gdy już zaprojektujemy swój system, wszelkie przyszłe komunikaty będą do niego dostosowane, co zapewni spójność w naocznym przekazie.

Po co firmie SIW?

Pełni dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, scala wszystkie składowe Twojej firmy w jedną całość. Zyskujesz jednolity przekaz ku Twoim klientom, ale zarazem wskazujesz Twoim pracownikom z czym się identyfikują. To jak zebranie wielu wiązek światła w jeden wielki snop.
Po drugie, zapewnia firmie wyróżnienie na rynku. Dobrze zaprojektowany sprawia, że klienci szybko rozpoznają firmę i jej produkty, na tle konkurencji.

Wybrane elementy systemu identyfikacji wizualnej:

  • logo (jego wygląd, dokładny opis i możliwości modyfikacji),
  • typografia (czcionki używane przez firmę w papeterii firmowej),
  • kolor (dokładny opis używanych kolorów i ich konfiguracje),
  • motywy (szczegółowo opisane motywy powtarzają się w komunikatach),
  • możliwości użycia (gdzie? jak? kiedy? można użyć np. logo),
  • wielkości (minimalne i maksymalne wymiary),
  • elementy i ich połączenie (z czym i jak łączyć elementy komunikacji w drukach i internecie).

Marka jako obietnica

Klient który wybiera właśnie Twoją firmę oczekuje tego co komunikowała marka. Kreowanie marki poprzez system identyfikacji wizualnej wiąże się z odpowiedzialnością. Jeśli komunikujesz niezawodność i wysoką jakość, klient liczy na funkcjonalny produkt posiadający te cechy, z którymi kojarzy markę. Jeżeli natomiast chcesz, aby firma kojarzyła się z pozytywnymi emocjami i  dobrą zabawą pamiętaj, że takich doznań będzie oczekiwał klient od produktu/usługi.

W dzisiejszych czasach marka musi stawiać na wartości odpowiadające tym wyznawanym przez grupę docelową. Zastanów się komu chcesz sprzedać produkt/usługę. Pomyśl czym kieruje się Twoja grupa docelowa w podejmowaniu decyzji. Chcąc trafić do osób o wysokim statusie społecznym, musisz wypromować markę w taki sposób, by sama w sobie była czymś elitarnym. W podobny sposób swoją markę kreuje Apple – przedstawia swoich klientów jako elitę, ludzi sukcesu, wybierających to co najlepsze. W efekcie nie kupujemy tylko samego produktu, ale doświadczenie – możemy się poczuć wyjątkowo.

Wizerunek Twojej firmy musi zatem nawiązywać do oczekiwanń klientów, których chcesz przyciągnąć. Spełniać obietnicę czegoś więcej niż produkt. Dawać doznania, emocje, czy też przynależność do konkretnej, wyjątkowej grupy.

Zanim jednak to osiągniesz zacznij od przyjrzenia się swojej identyfikacji wizualnej… Czy jest spójna?

27 czerwca 2017

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry