O kolorach słów kilka

O kolorach

W jednym z poprzednich artykułów próbowaliśmy dać kilka wskazówek, aby ułatwić czytelnikowi zaprojektowanie swojego logo. Oczywiście najważniejszy jest pomysł, ale jest również kilka aspektów projektu, które mogą sprawić, że znak będzie jeszcze lepszy! Jednym z nich jest właściwy dobór kolorów. Teoretycznie sprawa wydaje się bardzo prosta, bo przecież skoro jest narysowane słońce użyjemy żółtego, a serce zrobimy czerwone ;) Problemem jednak może okazać się właściwy dobór ich odcieni. Chodzi tu o te subtelne różnice między odcieniem cytrynowym a bananowym, ciemnoniebieskim a granatowym.

Palety barw kolorów

W przypadku tworzenia logo, ważny jest każdy szczegół, tak więc odpowiedni dobór kolorów ma ogromne znaczenie. Warto wiedzieć, że logo ma mieć wpływ na naszą psychikę - ma budzić skojarzenia i odpowiednie emocje - w ten sposób ma trafiać do pewnej, określonej grupy odbiorców i zapadać im w pamięci. Dzięki odpowiednim kolorom łatwiej będzie nam zbudować ten przekaz. Każdy kolor inaczej oddziałuje na człowieka. Najsilniejszy wpływ ma na nas kolor czerwony, który z jednej strony symbolizuje miłość i uczucia, ale jest również odbierany jako kolor agresywny, ostrzegający. Kolor zielony natomiast, jest postrzegany jako kolor natury, zdrowia, ale może być również odbierany jako oznaka niedoświadczenia. Znaczenia te nie są jednoznaczne i zazwyczaj poprzez odpowiednie (lub nieodpowiednie) zestawienia kształtów i kolorów można uzyskać przekaz zarówno pozytywny jak i negatywny.

Poza psychofizjologicznym oddziaływaniem kolorów na człowieka, ważna jest również wiedza z optycznych właściwości kolorów. Oczywiście każdy uczył się, że kolory dzielimy na ciepłe i zimne, ale i tu sprawa nie jest tak oczywista. Każdy kolor ma swoje ciepłe i zimne odcienie. Łącząc kolory ze sobą, najlepiej jest wybierać bezpieczne połączenia z jednej skali temperatur.

Ponadto zestawiając sobą kontrastowe kolory, np. czerwony i zielony, trzeba wziąć pod uwagę, że kolor ciepły będzie dominujący i będzie "wychodził" przed kolor zimny. Jest to efektem różnicy długości fal barw (kolory ciepłe mają dłuższe fale). Zestawiając ze sobą takie kontrastowe kolory trzeba dobrze dobierać odpowiednie ich odcienie, by uzyskać harmonijną całość.

Wszystkie kolory

Dla przykładu przedstawiamy dwie nasze realizacje, w których kolory pozostały te same, ale zmieniły się ich odcienie. Jak widać zestawienie kolorów ciepłych i zimnych, i o różnym nasyceniu powoduje, że poszczególne elementy nie łączą się ze sobą, i nie tworzą harmonijnej całości.

Porównanie kolorów w logotypach

Wyżej wymienione zasady są jedynie wskazówką, bo jak wiadomo zasady warto czasem złamać. Tak w końcu powstają nowe trendy:) Powodzenia!

23 kwietnia 2012

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry