Kampanie AdWords - mity i najczęściej popełniane błędy

W jednym z poprzednich notek (Jak reklamować stronę www) pisaliśmy iż jedną z form reklam, które warto rozważyć są linki sponsorowane. Spróbujmy rozwinąć ten temat oraz opowiedzieć na temat najczęstszych błędów popełnianych podczas używania AdWords.

Mit #1 “Nie chcę kupować linków, bo nikt w nie nie klika. Ja nie klikam.”

Jest to bardzo częsty argument podnoszony przez osoby, które nie mają zbyt dużego doświadczenia z tego typu reklamą. Linki sponsorowane charakteryzują się tym, iż płacimy za kliknięcie. Więc gdyby w linki nikt (potencjalni klienci) nie klikał - nie musielibyśmy nic za nie płacić, a nasz budżet reklamowy nie zużywałby się.

Mit #2 “Linki sponsorowane są drogie”

Jeśli korzystasz z innych form reklamy, np. z zumi, ceneo, umieściłeś gdzieś banner reklamowy lub pozycjonujesz stronę, możesz policzyć ile kosztuje Cię jedno wejście na stronę internetową z danego źródła reklamowego. Dane te możesz odnaleźć w statystykach odwiedzin na swojej stronie internetowej. Dzieląc liczbę wejść odsyłających, np. z Ceneo, przez kwotę, którą wydajesz tam na reklamę jesteś w stanie określić koszt pojedynczego kliknięcia. Bardzo często okazuje się że AdWords jest dużo tańsze niż inne formy reklamy. Kluczem jednak jest wiedza o tym, jak duży koszt generują poszczególne źródła reklamy.

Błąd #1 Brak wiedzy na temat działania systemu

Typowy scenariusz wygląda tak: wpłacamy kwotę x, wybieramy 5-20 fraz które są związane z branżą oraz tworzymy reklamę, która kieruje na stronę główną naszej witryny. Po kilku dniach stwierdzamy, że kwota z konta znika bardzo szybko, a my mimo tego nie otrzymujemy większej ilości zamówień czy zapytań. Nieumiejętne dobranie słów kluczowych jest najczęstszym błędem popełnianym przez osoby samodzielnie konfigurujące kampanie AdWords.

Aby poprawnie skonfigurować kampanię należy mieć świadomość tego, jak ten system działa, oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę. Konfiguracja słów wykluczających (np. sprzedając wózki widłowe powinniśmy zadbać o to, aby wykluczyć wyświetlanie naszej reklamy z wszystkich zapytań dotyczących kursów czy pracy), czy odpowiedni podział kampanii na grupy (np. sprzedaż, wynajem, serwis) to podstawowe czynności, które należy wykonać.

Błąd #2 Brak monitorowania oraz optymalizacji kampanii

Podczas trwania kampanii należy monitorować jej efekty oraz starać się na bieżąco poprawiać kluczowe parametry. Prowadzi to do poprawienia ogólnej jakości kampanii, pozwoli obniżyć jej całościowy koszt oraz zwiększy efekty osiągane w danym budżecie. Główne czynniki które należy monitorować oraz optymalizować:

  • Faktyczne frazy  na które pojawia się reklama - jeśli reklamujemy się na frazę "projektowanie logo", reklama pojawi się również na "darmowe projektowanie logo" oraz "projektowanie logo program". Należy upewnić się czy frazy te są zgodne z naszymi intencjami oraz ewentualnie dopasować ustawienia słów kluczowych. Można to osiągnąć dostosowując rodzaj dopasowania słowa kluczowego oraz dodając wykluczające słowa kluczowe. Wiele fraz wykluczyć już na początku, jednak o wielu dowiadujemy się dopiero po jakimś czasie od uruchomienia kampanii (analizując raporty).
  • Odpowiedni podział kampanii na grupy - jeśli nasza oferta obejmuje przykładowo zdjęcia ślubne oraz sesje ciążowe, warto jest podzielić kampanie na odpowiednie grupy oraz dostosować treść reklam do danej grupy fraz. Warto również dostosować stronę docelową, w taki sposób aby osoba szukająca sesji ciążowych trafiała do oferty ciążowej a ślubnej do oferty dla młodych par.
  • Koszt kliknięcia oraz pozycja reklamy - parametry te są o tyle istotne iż pozycja reklamy wpływa na współczynnik CTR (ilość kliknięć w stosunku do ilości wyświetleń reklamy), a ten ma bezpośredni wpływ na jakość reklamy. Wysoka jakość reklamy może znacząco obniżyć koszt reklam.
27 kwietnia 2012

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry