Jak analizować statystyki odwiedzin na stronie www

Regularnie

Zdecydowanie odradzamy codzienną poranną analizę aby odpowiedzieć sobie na pytanie ile to osób odwiedziło wczoraj naszą stronę internetową. Statystyki jak sama nazwa wskazuje zbierają dane statystyczne i należy rozpatrywać je w takim kontekście oraz unikać wyciągania wniosków jedynie z ich bardzo ograniczanego fragmentu.

Z drugiej strony bardzo istotne jest aby regularnie (np. raz w miesiącu) analizować statystyki odwiedzin swojej strony internetowej. Dane, które się tam znajdują należy analizować w momencie kiedy mamy pewność, iż jest ich tam wystarczająca ilość - czyli z dłuższego okresu czasu. W zależności od popularności strony internetowej może to być od kilku dni do miesiąca.

W konkretnym celu

Aby analiza była sensowna warto przed jej rozpoczęciem przygotować pytania na jakie chcemy znaleźć odpowiedź. Przykładowo możemy szukać następujących informacji:

  • Ile odsłon odnotowała nasza witryna z wyszukiwarek, oraz jaki jest to procent wszystkich odsłon? Jakie są najpopularniejsze słowa kluczowe, z których ludzie wchodzą na naszą stronę z wyszukiwarek? Odpowiedź na te pytania pozwoli nam określić jak bardzo skuteczna jest usługa pozycjonowania, którą wykupiliśmy (może się okazać że część fraz, za które płacimy nie przynosi oczekiwanego ruchu na stronie),
  • Ile odsłon odnotowała nasza witryna z linków sponsorowanych (AdWords)? Jakie są najpopularniejsze frazy kluczowe? Ile czasu  na stronie spędzają użytkownicy wchodzący z poszczególnych fraz? Na jakim poziomie kształtuje się współczynnik odrzuceń? W ten sposób jesteśmy w stanie przeanalizować skuteczność poszczególnych fraz oraz dostosować odpowiednio ustawienia kampanii AdWords,
  • Ile odsłon odnotowała strona z witryn odsyłających? Jeśli wykupiliśmy reklamy na innych stronach (banner w serwisie branżowym, wyróżnienie wizytówki w Zumi, etc) jesteśmy w stanie sprawdzić w jaki sposób wpłynęło to na ruch na naszej witrynie.
  • Czy newsletter jest skuteczny? Używając narzędzia do tagowania odnośników możemy w newsletterze umieścić odpowiednio przygotowane linki. Pozwala to w następnie śledzić ilość wejść oraz zaangażowanie użytkowników.

Podobne pytania możemy zadać sobie zestawiając poszczególne kampanie, które używamy podczas reklamowania naszej witryny.

Zaangażowanie użytkowników

Współczynnik odrzuceń oraz średni czas spędzony w witrynie to dwa najważniejsze wskaźniki, które przedstawiają jak kształtuje się zaangażowanie użytkowników naszej strony. Współczynnik odrzuceń to element pokazujący jaki procent osób opuściło stronę bezpośrednio po znalezieniu się na niej. Takie "odbicie" można przełożyć na brak zainteresowania treścią strony. Średni czas spędzony na stronie należy analizować wprost - im więcej czasu spędzają użytkownicy na stronie tym przyjmuje się, że są oni bardziej zainteresowani przeglądaną treścią.

Istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownik wróci na naszą stronę (np. z zakładki zapisanej w przeglądarce) i ponownie przejrzy jej treść. Taki odwiedzający będzie należeć do grupy osób powracających.

Pod względem technicznym

Bardzo ważny element. Warto zdać sobie sprawę z tego czy odwiedzający naszą stronę jest w stanie ją poprawnie wyświetlić na swoim komputerze. Każdy użytkownik ma inną konfigurację komputera i nie chodzi tutaj tylko o wersję oraz rodzaj przeglądarki. Ważna jest, między innymi, rozdzielczość ekranu, obsługiwana wersja JAVA oraz czy przeglądarką ma włączony JAVASCRIPT i ciasteczka. Należy sprawdzić w statystykach najpopularniejsze konfiguracje i porównać naszą stronę w jaki sposób (i czy poprawnie)  się wyświetla. Może okazać się, że przez drobny błąd składniowy w kodzie strony jest ona źle wyświetlana w dużej ilości przeglądarek.

Już wkrótce w naszej ofercie pojawi się nowa oferta obejmująca cykliczną analizę statystyk oraz strony internetowej. Wynikiem takiej analizy będzie zbiór sugestii, które należy wykonać aby poprawić skuteczność marketingową strony internetowej. Wszystkich chętnych do skorzystania z pierwszej darmowej analizy zapraszamy do kontaktu. Ilość darmowych analiz jest ograniczona:) Wszystkich, którzy jeszcze nie posiadają statystyk zachęcamy do ich zainstalowania na swojej stronie. Całkowicie bezpłatnie zainstalujemy je każdemu chętnemu!

14 maja 2012

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry