Społeczny dowód słuszności to (podpierając się Wikipedią):
zasada, według której człowiek, nie wiedząc, jaka decyzja lub jaki pogląd jest słuszny (co może zależeć od różnych czynników), podejmuje decyzje lub przyjmuje poglądy takie same, jak większość grupy. Innymi słowy uważamy, że jakieś zachowanie jest poprawne wtedy, gdy widzimy innych ludzi którzy tak właśnie się zachowują.
Na przykład: jeśli mężczyzna nie wie, która ubikacja jest damska, a która męska, ponieważ nie ma oznaczeń na drzwiach, to użyje tej, do której wchodzi inny mężczyzna.
Przytoczę również kolejny - z życia wzięty. Stoisz przy przejściu dla pieszych, na czerwonym świetle, w okolicy w której porusza się bardzo mało samochodów, masz bardzo dobry widok na drogę w obie strony. Obok Ciebie znajduje się kilka osób. Nagle jedna z nich wyrywa się z grupy i przechodzi przez drogę. Pozostali wymieniają zdziwione spojrzenia. Po chwili przechodzi druga oraz trzecia, osoba. Odruchowo stwierdzasz, że nic złego się nie stało więc również podążasz za nimi.
Jak wykorzystać to w reklamie? Poniżej przykład filmowy:
Reklama Credit Agricole - Społeczny dowód słuszności
Jeśli tyle osób wzięło kredyt, nie mogą się mylić.
Wskaż podobieństwo - jeśli odbiorcami Twojej reklamy są np. młodzi studenci - pokaż w niej młodych studentów. Przykładowo nagłówek reklamy mógłby wyglądać następująco: "Studiuje z nami już ponad 1000 studentów".
W projektowaniu reklamy należy pamiętać o kilku zasadach. Społeczny dowód słuszności wcale nie musi być w 100% prawdziwy. Musi być jednak sprawdzalny i realistyczny. W powyższej reklamie Credit Agricole wspomniany Krzysztof prawdopodobnie nigdy nie istniał. Jednak cała historia wydaje się być możliwa do wystąpienia i prawdopodobnie istnieje możliwość jej zweryfikowania.
Poniżej znajduje się ciekawy film, opisujący te zasady: