Jako uzupełnienie naszego poprzedniego wpisu o tym jak łatwo wyceniać kubki reklamowe przygotowaliśmy kilka słów o rodzajach możliwych zdobień ceramiki reklamowej. Wierzymy, że po przeczytaniu tego artykułu rozjaśnimy Wam kilka najczęściej pojawiających się wątpliwości. Która z dostępnych opcji najlepsza jest, aby nadruk był odporny na zmywanie w zmywarce? Jaką technikę wybrać, aby kolory były żywe? Tego dowiecie się z poniższych akapitów.
To ekonomiczny nadruk, wykonywany maszynowo. Polega na bezpośrednim nałożeniu farby ceramicznej na powierzchni kubka lub filiżanki a następnie wypaleniu nadruku w wysokiej temperaturze (ok. 800 °C). Wypalenie nadruku powoduje tak duże utwardzenie farby, że jest on odporny na zmywanie w zmywarkach oraz uszkodzenia mechaniczne.
Jak wszystko co jest wykonywane maszynowo druk bezpośredni posiada pewne ograniczenia. Kubki lub filiżanki, na których drukujemy muszą mieć prosty kształt. Na produktach, które posiadają mocne zwężenia lub obłości powierzchnia nadruku jest ograniczona lub nadruk nie jest w ogóle możliwy za pomocą tej metody druku. Druk bezpośredni może być wykonywany wyłącznie w pełnych kolorach Pantone (nie ma możliwości drukowania tą metodą zdjęć) oraz tylko na zewnętrznej powierzchni produktu. Ze względów technicznych ta metoda druku nie pozwala na wykonanie zdobień dodatkowych typu nadruk na uchu, od spodu itp.
Projekty graficzne, przygotowane pod nadruk bezpośredni mogą składać się maksymalnie z 6 kolorów Pantone. Przy czym, przy nakładzie minimalnym 24 szt możliwy jest nadruk tylko w 1 kolorze Pantone. Większa liczba kolorów nadruku jest możliwa od 108 szt.
To nieco droższa metoda zdobienia. Polega ona na wydrukowaniu projektu na specjalnej kalce ceramicznej oraz umieszczeniu jej na wybranej części produktu. Cały proces znakowania kończy się wypaleniem nadruku w wysokiej temperaturze (ok. 800 °C). Powoduje to tak duże utwardzenie farby, że jest on odporny na zmywanie w zmywarkach oraz uszkodzenia mechaniczne.
Dzięki tej metodzie znakowania możliwe jest nanoszenie na ceramikę zarówno projektów w pełnych kolorach Pantone jak i zdjęć oraz obrazów z rastrami. Kalka ceramiczna daje nam większe możliwości niż druk bezpośredni. Przede wszystkim kalka ma większą powierzchnię znakowania oraz umożliwia nanoszenie zdobień dodatkowych. Nadruki mogą być umieszczone zarówno na zewnętrznej jak i wewnętrznej części produkt. W przypadku filiżanek znakowanie może również obejmować spodeczek. Kształt kubka czy też filiżanki nie ogranicza w dużym stopniu możliwości nadruku.
Projekty graficzne przygotowane pod nadruk kalką ceramiczną mogą się składać maksymalnie z 15 kolorów Pantone. Zamawiany nakład nie ma w tym przypadku żadnego wpływu na ilość kolorów, których możemy użyć w projekcie.