Firma czy freelancing?

Wiele osób staje przed dylematem, czy realizację zlecenia zlecić freelancerowi, czy też firmie, np. agencji reklamowej. W poniższym artykule spróbujemy przedstawić argumenty, które być może i Tobie ułatwią ten trudny wybór.

1. Okres istnienia firmy i działania freelancera na rynku

Na początku musisz postawić sobie pytanie - czy firma lub freelancer są godni Twojego zaufania? Istotnym czynnikiem jest tutaj obecność firmy i freelancera na rynku. Firma działająca od kilku lat (jak nasza), ma na rynku dosyć dobrze zbudowaną pozycje, przez co możesz mieć pewność, że nie zniknie ona z dnia na dzień. W przypadku freelancera, nie masz pewności, czy przypadkiem taka osoba nie zniknie z rynku za miesiąc po stworzeniu strony, gdy będziesz np. chciał aby  dokonano zmian na stronie. Freelancer nie jest niczym zobowiązany, więc w każdej chwili może zawiesić swoją działalność. W razie takiej sytuacji będziesz zmuszony do odnalezienia kolejnej osoby, która oprócz wprowadzenia poprawek, będzie musiała także poznać kod poprzednika, co wydłuży czas pracy, jak również z dużym prawdopodobieństwem zwiększy jej koszt.

2. Cena

Kolejnym pytaniem, jakie powinieneś sobie postawić, to ile pieniędzy możesz lub chcesz przeznaczyć na wykonanie projektu. W tym przypadku freelancerzy mają przewagę nad firmą. Ceny oferowane przez wolnych strzelców są bardzo konkurencyjne wobec cen oferowanych przez firmy. Jeżeli masz ograniczony budżet, to skorzystanie z usług freelancera będzie idealnym rozwiązaniem.

3. Poziom zaawansowania projektu

Jeżeli jesteś zainteresowany dosyć prostym projektem, jak np. prosta strona firmowa tzw. wizytówka,  to tutaj także dobrym wyborem będzie zlecenie jej wykonania  freelancerowi. Większość firm niechętnie zajmuje się takimi małymi projektami. Po za tym czas wykonania takiej wizytówki przez firmę czy też freelancera jest prawie identyczny, przy czym freelancer może w tym przypadku zaoferować o wiele niższą cenę.

4. Umowa + Faktura VAT

Jeżeli chodzi o umowy, to freelancer może wykonać projekt w oparciu o umowę o dzieło, umowę zlecenie (w przypadku gdy nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej) oraz o fakturę VAT (jeżeli posiada zarejestrowaną działalność).  Istotny problem może pojawić się przed Tobą wtedy, gdy freelancer nie ma zarejestrowanej działalności, zaś Ty sam jesteś osobą prywatną (również bez zarejestrowanej działalności gospodarczej). W tym przypadku musisz poświęcić sporo cennego czasu na szukaniu freelancera mogącego wystawić fakturę VAT, gdyż współpraca na umowę zlecenie oraz umowę o dzieło, ze względów prawnych staje się nie możliwa. Dosyć dobrym rozwiązaniem w tym przypadku jest skupienie się tylko na firmach, gdyż nie marnujesz czasu na sprawdzanie czy jest to podmiot gospodarczy czy też osoba prywatna.

5. Gwarancja na wykonane zlecenie

Firma może udzielić Ci także gwarancji na wykonany projekt i w wyniku awarii niezwłocznie usunąć usterkę, np. nasza agencja reklamowa oferuje dożywotnią gwarancję na stronę, jeżeli nikt postronny nie będzie ingerował w jej kod źródłowy. W tym przypadku, mało który freelancer może podjąć się udzielenia takiej gwarancji, choćby nawet czasowej. W tym przypadku należy ponownie wziąć pod uwagę, że freelancer dziś może być aktywny na rynku, a za miesiąc przestanie prowadzić swoją działalność, co zmusi Cię do zapłacenia innej osobie/firmie za naprawę usterek.

6. Dobre nawyki i standardy

Firma będąca na rynku kilka lat ma wypracowane pewne nawyki, dzięki którym łatwo zoptymalizuje czas pracy. Istotnym elementem jest tutaj np. przygotowanie planu działania dzięki, któremu pracę można rozłożyć na konkretne etapy, co przyspieszy czas realizacji zlecenia, pozwoli wykryć pewne problemy, ułatwiając ich eliminację  i w łatwy sposób pozwoli kontrolować postępy. Dzięki pewnym standardom wypracowanym w naszej agencji możemy zagwarantować rzetelne podejście do Twoich oczekiwań.  Jeśli chodzi o freelancerów, to wielu z nich nie ma doświadczenia w optymalizacji pracy. Dużo z nich także pomija przygotowanie planu działania, przechodząc od razu do wykonywania pracy, co w znaczniej mierze może mieć negatywny wpływ na czas realizacji i utrudnić Ci kontrolę postępów w pracy nad zleceniem. Bez konkretnego planu działania, w późniejszym etapie można natrafić na problemy, które mogą spowodować opóźnienie w pracach.

7. Organizacja pracy

W przypadku naszej firmy, możemy pochwalić się wyspecjalizowanymi działami ukierunkowanymi na określone cele, np. dział programistyczny zajmie się tworzeniem kodu strony internetowej, zaś dział graficzny będzie miał za zadanie przygotowanie wyglądu strony, przez co nasi programiści będą mogli skupić się na tym w czym są najlepsi - programowaniu.  Obydwa działy znajdują się w jednym biurze, dzięki czemu bardzo szybko dział graficzny może skonsultować się z działem programistycznym w sprawie projektu graficznego i ustalić plan działania. W razie wątpliwości, problemy są rozwiązywane szybko między pracownikami, co bardzo pozytywnie wpływa na czas realizacji. DOBRY Freelancer zajmujący się programowaniem stron internetowych na pewno NIE BĘDZIE DOBRYM grafikiem, co za tym idzie przygotowanie graficznego wyglądu strony musi zlecić innemu freelancerowi - takie działanie znacznie wydłuża czas przygotowania projektu graficznego, gdyż programista może komunikować się jedynie  zdalnie z grafikiem. W przypadku firmy wymiana kilku zdań pomiędzy działami w celu rozwiania wątpliwości może potrwać kilka minut, zaś w przypadku freelancera i współpracującego z nim grafika - kilka lub kilkanaście godzin! W przypadku istotnych problemów może to bardzo negatywnie wpłynąć na czas realizacji projektu.

8. Przyszły rozwój i obsługa strony

W przypadku freelancera nie mamy pewności, że zajmie się on także pełną obsługą stron, wliczając w to kampanię reklamową, pozycjonowanie, zmiany, ulepszenia oraz poprawki błędów. Często w takiej sytuacji musisz zwrócić się do kilku freelancerów lub firm by zapewnić swojemu serwisowi pełne wsparcie. Nasza agencja reklamowa zajmuje się kompleksową obsługą serwisów internetowych. Zatrudniamy specjalistów w wielu dziedzinach, dzięki czemu sprawnie zajmiemy się reklamą strony czy też jej pozycjonowaniem lub ulepszaniem - możemy więc zapewnić Tobie pełną integrację oferowanych usług. Wspomniana integracja w przypadku freelancera jest trudna do zapewnienia. Proszę sobie wyobrazić sytuację, gdy w celu pozycjonowania należy nanieść poprawki w kodzie strony. W tym przypadku, nie dosyć że musisz oprócz osoby zajmującej się pozycjonowaniem  zatrudnić dodatkowo programistę w celu edycji kodu to jeszcze dodatkowo jesteś zmuszony do koordynowania ich pracy! W przypadku naszej agencji wystarczy, że zlecisz nam pozycjonowanie, a nasi specjaliści zajmą się resztą.

9. Zaangażowanie w projekt

Agencja specjalizująca się w usługach związanych z określoną branżą, np. tworzeniem stron internetowych zajmuje się działaniami tylko w tej jednej dziedzinie. Daje to Tobie pewność, że zlecenie będzie wykonane z należytą dokładnością i pełnym zaangażowaniem oraz że będzie ono traktowane jako priorytet, a nie jako element dodatkowego zarobku, co mogło by pchnąć prace na dalszy tor i negatywnie wpłynąć na czas realizacji. W przypadku freelancera nie masz pewności, że prace nad zleceniem traktowane są jako priorytet, a nie jako dodatkowy zarobek.  Często zdarza się, że taki freelancer pracuje 8 godzin np. w fabryce samochodów lub spędza pół dnia na uczelni, a po godzinach zajmuje się zleceniami związanymi z tworzeniem stron internetowych. Takie podejście znacznie wydłuża czas pracy nad projektem jak również może wpłynąć na jego jakość.  Zmęczona osoba po 8 godzinach pracy,  podczas programowania będzie popełniać wiele błędów. W przypadku naszej Agencji Reklamowej możesz mieć pewność,  że osoby pracujące nad projektem będą zajmować się tym zawodowo, w godzinach pracy agencji. W tym przypadku firma poświęci na Państwa stronę cały swój czas roboczy (minimum 8 godzin dziennie), co pozytywnie wpłynie na czas realizacji projektu oraz jego jakość.

10. Kontakt

Firma w każdej chwili może wyznaczyć przedstawiciela odpowiedzialnego za kontakt z Tobą w celu omówienia projektu, odpowiedzi na Twoje pytania i wyjaśnienia Twoich ewentualnych wątpliwości. Nasza firma jest otwarta na Twoje potrzeby, może zapewnić,  że nasz przedstawiciel spotka się w wyznaczonych przez Ciebie miejscu i czasie. Nie będzie to miało żadnego wpływu na wydłużenie czasu realizacji projektu. W przypadku freelancera, niestety nie zawsze może on się spotkać z Tobą na żywo, wedle Twego życzenia. Czas poświęcony na taką wizytę, w przypadku gdy freelancer pracuje sam (czyli w większości przypadków), wpłynie na wydłużenie czasu wykonania strony internetowej. W przypadku gdy drogi Kliencie, mieszkasz na drugim końcu Polski, freelancer będzie musiał poświęcić dużo czasu na spotkanie z Tobą, kosztem pracy nad zleceniem. Mamy nadzieję, że nasz artykuł choć trochę będzie pomocny dla Ciebie i pozwoli Ci w łatwy i skuteczny sposób wybrać wykonawcę dla Twojego zlecenia.

Wielu klientówosób staje przed dylematem, czy realizację zlecenia zlecić freelancerowi, czy też firmie, np. Agencji Reklamowej. W artykule spróbujemy przedstawić argumenty, które pomogą Tobie choć trochę ułatwić ten trudny wybór. , które być może i Tobie ułatwią ten trudny wybór.
20 października 2010

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry