Spójne logo i identyfikacja wizualna

Dlaczego spójność jest tak ważna w firmowym brandingu? Prawdopodobnie słyszeliście o tym wcześniej, ale na wszelki wypadek powtarzamy: spójne logo oraz identyfikacja wizualna są najlepszą drogą do sukcesu marki.

Czym jest spójność w logo i identyfikacji wizualnej?

Z punktu widzenia projektanta, oznacza ona:

  • Stosowanie na wszystkich materiałach tej samej nazwy firmy, tego samego logo i wszystkich innych elementów graficznych, które są częścią identyfikacji wizualnej.
  • Określenie kilku krojów czcionek i używanie ich przez cały czas – w korespondencji tradycyjnej, poczcie e-mail, reklamach, wizytówkach itp.
  • Wybór pojedynczego koloru lub korporacyjnej palety barw, a następnie stosowanie ich jako dominującego schematu kolorów w materiałach drukowanych, online, wystroju biura, reklamie na samochodach.
  • Korzystanie z utrzymanych w tym samym stylu elementów wizualnych we wszystkich mediach. Może być to specyficzny styl fotografii, informacje o promocji pisane konkretną czcionką np. Garamond italic lub jednolity blok koloru u góry strony www, plakatów, reklam telewizyjnych i bannerów.
  • Stworzenie charakterystycznego i niezmiennego układu dla np. logo i sloganu – w wersji pionowej i poziomej.
  • Opracowanie systemu projektowania, który jest podobny dla wszystkich materiałów. Od wizytówki, poprzez katalog drukowany aż do strony. W każdym przypadku w projekcie powinny znaleźć się elementy spójne, nawiązujące do siebie i pokazujące odbiorcy, że jest to całość.

Dlaczego spójność brandingu jest tak ważna?

Pozwala uniknąć nieporozumień

Oczywistym powodem wprowadzenia ujednoliconej identyfikacji wizualnej jest to, że pozwala ona klientom łatwiej znaleźć firmę i dotrzeć do niej. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że dla małej firmy identyfikacja wizualna jest ważniejsza niż dla dużej korporacji, której nazwa jest kojarzona przez większość obecnych i przyszłych klientów.

Ludzie zwracają swoją uwagę na pewne charakterystyczne elementy, ale nie zawsze zapamiętują wszystkie szczegóły. Przykładowo, podczas spotkania potencjalnego klienta, wręczamy mu wizytówkę z dużym zielonym logo. Kilka tygodni później, kiedy osoba potrzebuje Twoich usług i znajduje stronę Twojej firmy w sieci, zobaczy na niej to samo logo, które widnieje na wizytówce. W tym momencie sprawą drugorzędną jest to, czy logo zostało zaprojektowanie profesjonalnie i z użyciem modnych kolorów. Fakty zostają błyskawicznie skojarzone, a osoba jest utwierdzona w przekonaniu, że znalazła to czego potrzebuje.

Nie byłoby to możliwe, gdyby logo na wizytówce było inne, niż logo na stronie www. Dlatego tak bardzo ważne w osiągnięciu sukcesu jest to, aby logo stosować spójnie – uczynić z niego element wiążący wszystko co związane z firmą. Chcąc wzmocnić tę więź, logo można rozszerzyć o pełną identyfikację wizualną – wspomniane wcześniej fonty, elementy graficzne, style zdjęć i palety kolorów.

Bardziej ufamy rzeczom, które znamy

Za każdym razem, gdy potencjalny klient słyszy nazwę firmy lub widzi jej logo, to jest ono nieświadomie rejestrowane w pamięci. Częste utrwalanie obrazu logo tworzy silne przywiązanie do marki, zachęcając do zakupu produktu lub usługi. Szybciej skłaniamy się do wyboru marki, której logo często obserwujemy – wydaje nam się ona lepiej znana, a przez to bardziej wiarygodna.

Jak wygląda dobrze zaprojektowane logo i identyfikacja wizualna?

  • Logo powinno łatwe do odczytania i zrozumienia, oraz które będzie dobrze wyglądać na wizytówkach, stronie internetowej i wielkim bannerze. Technicznie rzecz biorąc, projektując logo korzystamy z prostych i czytelnych fontów i staramy się nie korzystać z nadmiernej ilości kolorów (chyba, że naprawdę wiemy co robimy).
  • Logo i cała identyfikacja musi zostać prawidłowo skoordynowana. Projektując logo, rozważ zastosowanie w nim symbolu graficznego (sygnetu), nazwy marki i ewentualnie motto (sloganu)
  • Dobre logo powinno być przystosowane do wykorzystania na wszystkich nośnikach i wszystkich mediach. Będzie stosowane w niezliczonej ilości sposobów – na papierze firmowym, odzieży, taśmie do pakowania, papierze do faktur i w prezentacjach komputerowych. Wszędzie musi zachować wysoką skuteczność przekazu i wyrazistość.
  • Pamiętać należy o tym, że logotypy wpisane w kwadrat są trudniejsze do wykorzystania. Kształty prostokątne są łatwiej przyswajane przez ludzki wzrok. Lepiej się też prezentują w internecie i telewizji.
  • Unikaj wielu wersji logo. Z jakiegoś powodu firmy często decydują się na mnóstwo różnych wersji logo. Może to być bardzo mylące dla konsumenta, który woli spójność identyfikacji wizualnej. Najprostsze strategie są zazwyczaj najlepsze: przygotuj wersję logo w kolorze i monochromatyczną (czarno-biała). Kiedy logo ma niestandardowy układ, możesz również opracować wersję pionową i poziomą.

Zastosowanie w projektowaniu strategii marketingowej zasady spójności i przestrzeganie podstawowych reguł kreacji pozwala stworzyć trwałe logo i ponadczasowe odwołania do niego. W perspektywie długoterminowej jest to najlepsza metoda promocji marki.

03 lipca 2013

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry