Popularne błędy na stronach www

Projektowanie dobrych stron internetowych to konieczność skupienia się na wielu różnych aspektach. Brak wiedzy lub umiejętności może sprawić, że łatwo popełnimy poważne błędy. W branży webdesignerów i web developerów jest wielka konkurencja. Aby utrzymywać się w czołówce, należy unikać pomyłek i złych rozwiązań. Co do nich zaliczamy?

Strona wejściowa – mówimy NIE intro, wersjom językowym i logo na całą stronę

Stronę wejściową kojarzymy z pierwszą falą popularności prywatnych stron www oraz nałogowym stosowaniem animacji flash. Strona wejściowa, czyli tzw. intro to niewybaczalny błąd, popełniany nawet przed doświadczonych projektantów. Chęć pokazania światu swojego logo lub animacji, bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Decydując się na stronę wejściową, tracimy możliwość promowania strony poprzez pozycjonowanie. Większość witryn działa wg schematu, że plik index jest zarówno stroną główną, landing page lub przekierowaniem 403 do niej.

Umieszczając w pliku index stronę wejściową, tracisz możliwość jej skutecznego pozycjonowania. Dodatkowo, nawet bardzo zaawansowana animacja lub piękne logo nie jest na tyle atrakcyjne, byśmy chcieli je oglądać przy każdym wejściu na stronę. Strona wejściowa jest przeżytkiem, który już dawno powinien odejść w niepamięć. Zamiast koncentrować się na jej budowie, lepiej poświęcić czas na przygotowanie wartościowej strony głównej, która poinformuje i zachęci do dalszego pozostania na stronie.

Animacje Flash

Animacje Flash przy wielu swoich zaletach, mają również kilka dość istotnych wad. Jedną z nich jest problem z prawidłowym wyświetlaniem na niektórych telefonach komórkowych. Używając starszy modeli komórki do przeglądania stron z animacją Flash, nie zobaczymy jej zawartości.

Nie będzie to wielkim problemem, jeśli animacja nie zawiera ważnych informacji. Gorzej jeśli cała strona została wykonana w tej technologii. W takiej sytuacji zawartość witryny jest całkowicie niedostępna dla niektórych użytkowników. Można to naprawić stosując tzw. responsive design lub wykorzystując HTML5 – bez trudu akceptowany przez nieco starsze przeglądarki, w tym również te na urządzenia mobilne.

Problem z animacjami Flash polega również na tym, że do ich prawidłowego wyświetlenia potrzebna jest odpowiednia wtyczka. Obecnie większość przeglądarek internetowych jest w nie wyposażona, ale nadal duża część Internautów korzysta z ich starszych wersji. Niechęć do szukania, pobierania i w końcu instalowania wtyczek i dodatków może być większa, niż pragnienie obejrzenia strony zrobionej we Flashu.

Jeśli wcześniejsze argumenty nie przekonały Cię do zarzucenia pomysłów z wykorzystaniem Flasha, niech zrobi to ten. Animacje Flash nadal nie są indeksowane przez roboty wyszukiwarek, są całkowicie dla nich nieczytelne, więc nadawanie im istotnych zadań i funkcji jest całkowicie pozbawione sensu. Mówimy stanowcze NIE nawigacji we Flashu, sliderom, formularzom, logo, a przede wszystkim tekstom.

Niespójny interfejs - małe i duże błędy prowadzą do złej oceny strony

Dobrze zaprojektowana, spójna strona internetowa będzie budzić zaufanie u osób odwiedzających ją. Odwrotny efekt osiągnie strona zaprojektowana niespójnie, niestarannie i byle jak. W czym się objawia ta niespójność?

  • Na różnym rozmieszczeniu tych samych elementów na każdej z podstronach.
  • Wybraniu niestandardowych miejsc dla typowych elementów – np. menu po prawej stronie.
  • Różnym kolorom dla każdej z podstron.
  • Zmieniającej się szerokości kolumn, przesuniętym zdjęciom, lub niespasowanym ze sobą elementom graficznym.
  • Częścią kodu źródłowego widoczną na stronie – główna nad nagłówkiem lub w stopce.

Brak zainteresowania klientem

Każda firma jest dumna ze swojej działalności. Lubi o sobie mówić. Stanowi to doskonałą formę autopromocji. Niestety nie jest to pożądane na stronie firmowej. Wprawdzie celem takiej strony jest reklama firmy, produktu lub usługi, ale w całkiem inny sposób.

Pamiętaj, że strona Twojej firmy nie jest stworzona dla Ciebie, ale dla Twoich klientów. Powinna być zaprojektowana w taki sposób, by była dla nich interesująca. Jaką wartość ma obfitująca w historyczne daty i fakty, długa strona „O firmie” lub „O nas”, jeśli kategoria „Oferta” świeci pustkami lub zawiera skromne opisy produktów?

Aby strona była skutecznym narzędziem e-commerce, musi być ukierunkowana na klienta. Musi mówić klientowi co zyska dzięki niej. Ile może zaoszczędzić. Jak może podnieść jakość życia lub skrócić czas wykonywanej pracy. Nie ma nic złego w bogatej stronie „O firmie” (szczególnie jeśli jest wzbogacona referencjami), o ile wszystkie inne podstrony będą przygotowane z równie wielką starannością i dbałością o klienta.

Inne, często spotykane błędy

  1. Niepraktyczna i trudno dostępna wyszukiwarka. Okno wyszukiwarki powinno być umieszczone na każdej z podstron, a sama wyszukiwarka powinna obsługiwać różne warianty zapytań.
  2. Pliki PDF do czytania online. Pliki PDF (zwłaszcza te wielostronicowe i ze zdjęciami) są trudne w nawigacji. Mogą również  przerwać działanie innych aplikacji uruchomionych na komputerze. Mając ważny dokument PDF, nie osadzaj go na stronie, lecz umieść link do pobrania go. Pozwoli to użytkownikowi samodzielnie zdecydować czy chce go obejrzeć czy nie oraz kiedy i w jaki sposób.
  3. Brak zmiany kolorów dla odwiedzonych linków. Podczas projektowania strony ważne jest, aby skupić się na kolorach linków. Każdy odwiedzony wcześniej link powinien mieć zmieniony kolor. Dotyczy to zwłaszcza tych miejsc, w których są długie listy z linkami – np. katalogi, cenniki i zdjęcia do pobrania. W gąszczu podobnie nazwanych odsyłaczy, łatwo się pogubić i przegapić nieodwiedzone łącze.
  4. Elementy, które wyglądają jak reklamy. Nie popełniaj tego błędu i nie projektuj strony lub jej elementów, które będą wyglądać jak popularne reklamy, a użytkownicy po prostu je zignorują.

Przemyślany projekt oraz wartościowa zawartość składają się na skuteczność wykonanej pracy. Można wybaczyć wiele błędów w projekcie, jeśli są w nim dobre treści. Jeśli wiesz, że Twojemu projektowi czegoś brakuje, możesz to nadrobić starannie opracowaną zawartością. Jeśli jednak szukasz ideału, to jest nim połączenie nienachalnego, funkcjonalnego projektu z wysokiej jakości informacjami. Dokładnie to kryje się pod słowami mniej to więcej.

12 czerwca 2013

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry