Mniej to więcej

Teoretyczne rozważania nad graficznym projektowaniem stron, identyfikacji wizualnej firm oraz innych materiałów promocyjnych, można podzielić na kilka kategorii: prostota, spójność, skuteczność.

Prostota w projektowaniu

Podobnie jak zmienia się moda odzieżowa, zmieniają się trendy w projektowaniu. Na całym świecie odchodzi się od tego, co było popularne jeszcze kilka lat temu. Rezygnujemy z ferii kolorów, różnorodnych kształtów i skomplikowanych układów na rzecz prostej formy przekazu. Przypominając sobie strony popularne kilka lat temu, przychodzą nam na myśl imponujące projekty, rozbudowane do granic możliwości. Patrząc na tak wykonane strony, trudno gdziekolwiek dostrzec pustą, biała przestrzeń tła.

Szybki rzut oka na współczesne strony. Zdecydowanie różnią się od swoich poprzedników. Elementem dominującym na większości z nich jest biała przestrzeń. Biel dodaje stronie lekkości i świeżości. Treść otoczona dużymi marginesami jest łatwiejsza w czytaniu i szybciej zapisuje się w pamięci. Między innymi dlatego, że umysł może się na niej w pełni skoncentrować, a nie na nic nie wnoszących graficznych ozdobnikach.

Spójrzmy na stronę firmy odzieżowej Reserved. Prosty układ oparty na prostokątach. Czytelny i przejrzysty. Wyeksponowane zdjęcia jednoznacznie wskazują na profil firmy, symbolicznie wskazując na kategorię do której prowadzą. Staranny wybór zdjęć nawiązuje do modowych trendów na ten sezon.

Przyjrzyjmy się kolorystyce. Barwą prowadzącą jest błękit i granat wypływający ze zdjęć. Przełamane to jest akcentem czerwieni i różu (fotel, obuwie, koszulka i czerwony koszyk zakupów). W tle delikatny, stonowany szary pasek, na którym umieszczono menu. Wybór koloru niebieskiego nie jest przypadkowy dla zdjęć promujących nową, letnią kolekcję. Niebieski symbolizuje wodę i niebo. Dwie rzeczy od zawsze kojarzące się z latem i wakacjami.

Pomimo, że układ strony jest prosty i jednoznaczny w przekazie, czuć od niego powiew świeżości. Przemyślany dobór kolorów, nieskomplikowane w swojej formie logo i trzy zdjęcia ze skromną typografią. Tak niewiele, a mówi tak wiele.

Spójność - klucz do dobrego wrażenia

Mamy na myśli strony internetowe, na których są rażące zmiany od strony do strony. Zmiany tak jak zmiana kolorów, rodzaj i wielkość fontu, przeniesienie paska nawigacyjnego w inne miejsce, czy nawet zmiana kolejności kategorii w menu.

Każda z tysięcy rzeczy, która sprawia, że strony w zakresie jednej i tej samej witryny różnią się od siebie skutkuje tym, że czujemy się na niej nienaturalne. Taka strona z definicji jest zła. Jeśli z jakiegoś powodu ktoś chce mieć zły projekt strony, to powinien przynajmniej być w tym konsekwentny.

Jeżeli jednak doceniasz siłę dobrze zaprojektowanej strony, identyfikacji wizualnej czy chociażby ulotki, to wiesz, że projekt musi być spójny w każdym szczególe. Począwszy od czcionki i koloru, a na układzie i funkcjonalności skończywszy. Jeśli z jakiejś przyczyny kolor musi się zmienić od strony do strony, to spraw aby nadal coś łączyło te strony. Osoba odwiedzająca stronę musi poczuć, że nadal jest w części tego samego projektu. Z kolei czcionki i układ strony nie powinien się nigdy zmienić. Są to zmiany zbyt szokujące, abyś mógł sobie na nie pozwolić. W obrębie jednego projektu nie zaleca się korzystania z więcej niż 2 do 3 kolorów oraz 2 rodzajów fontów. Jeden dla tytułów, drugi dla treści.

Skuteczność - rezultat dobrego projektu i wartościowej treści

Przemyślany projekt oraz wartościowa zawartość składają się na skuteczność wykonanej pracy. Można wybaczyć wiele błędów w projekcie, jeśli są w nim dobre treści. Jeśli wiesz, że Twojemu projektowi czegoś brakuje, możesz to nadrobić starannie opracowaną zawartością.

Jeśli jednak szukasz ideału, to jest nim połączenie nienachalnego, funkcjonalnego projektu z wysokiej jakości informacjami. Dokładnie to kryje się pod słowami mniej to więcej.

26 czerwca 2013

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry