Dlaczego warto przygotować prototyp aplikacji

Pracując w agencji interaktywnej, każdego dnia ma się do czynienia z dziesiątkami różnych projektów. Projektów, z których każdy znajduje się na innym etapie zaawansowania i uzyskiwania akceptacji klienta. W obliczu często powtarzających się zmian i  przeróbek, wiele firm zdecydowało się na tworzenie prototypów dla zamówionych aplikacji.

Wykonanie prototypu ma wiele zalet. Jednakże, trzeba też umieć wyjaśnić klientowi zasadność takiego prototypu. Pozwala to uniknąć niepotrzebnego zamieszania i nieporozumień. W zależności od potrzeb projektu, a także poziomu wiedzy technicznej u klienta, należą mu się dokładne wyjaśnienia następujących zagadnień.

Dlaczego przygotowanie prototypu aplikacji jest korzystne?

Pytanie: „Mam ograniczony budżet i gonią mnie terminy. Nie rozumiem, dlaczego ten prototyp jest konieczny. Rozmawialiśmy już o moich potrzebach dotyczących tej strony / aplikacji. Nie możecie po prostu zebrać swoich pomysłów i zbudować to co potrzebuję?”

Odpowiedź: „Tak, możemy już teraz zacząć budować stronę / aplikację.. Ale właśnie dlatego, że masz określony budżet i czas realizacji, chcemy przedstawić prototyp. Dzięki temu wspólnie ocenimy, czy zmierzamy w dobrym kierunku. Chcemy się w ten sposób upewnić, że dobrze zrozumieliśmy Twoje potrzeby, że oferujemy Ci odpowiednie rozwiązania w celu zaspokojenia tych potrzeb. Dokonanie zmian w zaawansowanym projekcie jest znacznie bardziej kosztowne, niż ich wprowadzenie na etapie prototypu. Jest to najlepszy czas na tego typu modyfikacje.”

Jak należy korzystać z prototypu?

Pytanie: „Co mam zrobić z tym co mi  przedstawiliście? Przecież to nie działa jak strona, bo nie mogę wysłać z niej maila. A zamiast pełnej treści oferty, widzę tylko jakieś Lorem ipsum dolor sit. Umawialiśmy się przecież, że moja strona będzie w języku polskim.”

Odpowiedź: „To prawda. Teraz ten tekst nie brzmi tak jak w ofercie Twojej firmy. Prototyp pozwala zajrzeć na stronę, która jeszcze nie jest gotowa. Patrząc na nią, możesz się dowiedzieć jak będzie wyglądało rozmieszczenie tekstów napisanych tym fontem i kolorem, gdzie zostanie umieszczone logo oraz jak szerokie będą paski w menu. Prototyp daje nam obraz tego co chcemy osiągnąć, pozwalając na dokładne zaplanowanie docelowego wyglądu oraz funkcji tworzonego oprogramowania.”

Czego oczekuje się od klienta?

Pytanie: „W porządku. Wszystko zrozumiałem. W sumie niezły pomysł z tym prototypem. Coś jeszcze ode mnie potrzebujecie?”

Odpowiedź: „Tak, prosimy abyś zastanowił się jeszcze przez  dzień lub dwa nad stroną /aplikacją może pojawią się nowe pomysły, które warto będzie wprowadzić."

Jakie są kolejne kroki po akceptacji prototypu?

Pytanie: „Zastanowiłem się i akceptuję prototyp. Prosiłbym tylko o to, aby w dziale kontakt znalazła się mapka z dojazdem do naszej siedziby. To byłoby wszystko.”

Odpowiedź: „OK. Jeszcze dziś naniesiemy zmiany w prototypie i prześlemy do ostatecznej akceptacji. Gdy ją uzyskamy, przystąpimy do wdrażania projektu i niebawem całość oddamy w Twoje ręce.”

Jeżeli znajdziesz się kiedyś w sytuacji, która została wyżej opisana możesz skorzystać z tych wskazówek. Dzięki nim powinieneś umieć w prostych słowach wyjaśnić klientowi proces prototypowania.

Zapraszamy do dzielenia się własnymi doświadczeniami oraz strategiami w zakresie uzasadnień konieczności i zalet prototypów stron i aplikacji.

07 czerwca 2013

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry