Strategia księżyca na przykładzie reklam Nordea oraz Chevroleta

Księżyc jak wiadomo świeci światłem odbitym. Zasada strategii księżyca polega na tym, aby odwołać się do elementów otoczenia, pośród których umieszczenie swojego produktu czy też usługi, podświadomie wywoła u odbiorców wspólne skojarzenia. Świetnym przykładem jest reklama banku Nordea z przed kilku lat:

Zestawienie z markami skandynawskimi podświadomie lokuje bank w gronie tych marek. Warto również wspomnieć, że w czasie kiedy ta reklama była aktywnie prezentowana za pośrednictwem mediów, zarówno Volvo, Ikea jak i Nokia były w bardzo dobrej kondycji i stanowiły solidne marki oraz firmy, w gronie których warto było siebie umieścić. W przypadku Volvo oraz Ikea zbyt dużo się raczej nie zmieniło, natomiast Nokia aktualnie ma pewne problemy i nie dominuje już na rynku.

Pozostając jeszcze na chwilę przy reklamach Nordea banku, tym razem reklama, która jest aktualnie publikowana:

Miłośc, zaufanie, bezpieczeństwo, dobre relacje - "Taka właśnie jest Nordea" słyszymy w reklamie. Wszystkie te wartości prezentowane są w zestawieniu z obrazem, który daje bardzo pozytywny odbiór - a pomiędzy nimi marka, która naturalnie zyskuje na takim otoczeniu.

Trzeci przykład to reklama Chevroleta Cruze:

Ponownie ta sama zasada - mieszkasz w mieście, o którym marzyłeś, masz pracę, o której marzyłeś, masz samochód, o którym marzyłeś, ale to co wyjątkowe jest dopiero przed Tobą. Sprawy mające dla wielu duże znaczenie, takie jak mieszkanie, czy potomstwo oraz samochód, który akurat w tym przypadku został umieszczony pomiędzy "tym co wspaniałe". Na samym końcu całość zamyka wizerunek kobiety w ciąży.

W tym miejscu warto zatrzymać się na moment oraz przeanalizować odbiór tej reklamy. Na blogu Automotive znajduje się wpis krytykujący tę reklamę. Można zgodzić się co do tego że w pewnym stopniu jest ona odcięta od polskiej rzeczywistości. Należało by jednak zdać sobie sprawę iż reklamy tego typu są skuteczne dla osób, które w danym momencie rozglądają się nad samochodami z podobnej klasy oraz rozważają ich zakup. Nie kupuje się samochodów pod wpływem impulsu. Jeśli więc postawimy się na miejscu potencjalnie zainteresowanej zakupem osoby, odbiór oraz działanie tej reklamy jest zupełnie inne niż opisywane w w/w poście a zastosowana strategia księżyca ma szansę powodzenia.

Różne nośniki reklamy

Strategię księżyca można z powodzeniem stosować również na innych nośnikach reklamowych - na ulotkach, stronach www, etc. Należy tutaj skoncentrować się na aspekcie zestawienia pozytywnych obrazów i porządanych skojarzeń z reklamowaną marka.

wycinek strony Karcher

Wycinek strony internetowej firmy Karcher

Na powyższym zrzucie ekranowym znaleźć można przynajmniej dwa oczywiste zastosowania. Pierwszy na głównym obrazie - kominek, szczęśliwa żona, piękny ogród, odkurzacz. Drugi znajduje się na rysunku przedstawiającym parę, odpoczywającą na dywanie. Zestawienie odpoczynku, radości, szczęścia rodzinnego ze sprzątaniem przez robota to również użycie strategii księżyca.

Jeśli zastanawiasz się nad ciekawą reklamą swojej firmy, być może strategia księżyca przyniesie pewne pomysły, które będziesz mógł wykorzystać.

03 stycznia 2013

 


  • VERT Mirosław Dróżdż
  • ul. Siemianowicka 31/1, 40-902 Bytom
  • NIP: 626-277-82-58
  • REGON: 241227731
  • mBank 97 1140 2004 0000 3902 6237 7744
do góry