"Jeśli nie ma Cię w Internecie to prawdopodobnie nie istniejesz", "strona internetowa to najważniejszy nośnik reklamy w tych czasach" - te stwierdzenia są dość często powtarzane w tekstach reklamowych firm, które zajmują się budowaniem stron internetowych. Rzeczywistość jest jednak trochę bardziej skomplikowana. Trzeba zgodzić się z tym, że czasy mamy wyjątkowo cyfrowe. Praktycznie każda potrzeba informacji może zostać zaspokojona przez wpisanie odpowiedniej frazy do Google, lub innych portali (np. aukcyjnych czy porównywarek cen). Istnieją takie firmy, którym może wystarczyć utworzenie darmowej wizytówki (lub kilku) w popularnych internetowych lokalizatorach (mapy Google, Zumi, …). Przykład? Myjnia.
Jeżeli jednak podejmiesz decyzję, że Twój biznes wymaga szerszego przedstawienia, zastanów się czego Twój potencjalny klient oczekuje dowiedzieć się szukając o Tobie informacji w Internecie. Czy celowym jest umieszczenie na stronie głównej tekstu typu "Nasza firma posiada długą tradycję. Powstała w 1970 roku i zajmuje się …."?
Prowadząc przykładowo gabinet dentystyczny można by zadać sobie pytanie, jakich informacji oczekuje potencjalna osoba przeglądająca stronę? Godziny otwarcia, najłatwiejszy sposób kontaktu, adres i wskazówki dotarcia na miejsce oraz cennik usług to kluczowe informacje, które powinny być łatwo dostępne. Być może jesteś w stanie prowadzić na stronie aktualny kalendarz dostępnych do rezerwacji terminów? Patrz na wszystko z praktycznej strony - jak sam byłbyś swoim klientem.
W czasach boomu na social media (umieszczanie na stronach Facebook'owych przycisków lubię to) warto zastanowić się nad tym, czy faktycznie jesteśmy w stanie, a w szczególności czy mamy chęci na budowę internetowego marketingu wokół naszej strony.
Tworzenie fanpage tylko dlatego że wszyscy wokół je tworzą, bez pomysłu na to czym można podzielić się z potencjalnymi “lubiącymi” naszą stronę mija się z celem. Jeśli jednak masz zamiar dzielić się ze swoimi klientami (pozostańmy przy gabinecie dentystycznym) poradami jak dbać o zdrowe zęby, pomyśl o wykorzystaniu narzędzi social media. Osoby subskrybujące Twoje kanały reklamowe będą Ci z całą pewnością wdzięczne - jeśli tylko prezentowane przez Ciebie treści będą wartościowe.
Z perspektywy wyceniającego - dużo łatwiej jest oszacować zakres prac, posiadając realne materiały, które mają znaleźć się na stronie. Jeśli więc posiadasz taką możliwość, przed wysłaniem prośby o wycenę przygotuj jak najbardziej konkretne materiały, które mają znaleźć się na stronie. Jeśli po jej wykonaniu przypomnisz sobie o “kilku drobnych funkcjach” lub “brakujących podstronach” może okazać się, że ich dodanie jest kilkukrotnie droższe niż było by ich pierwotne wykonanie. Pozwolisz też osobom zajmującym się Twoją stroną lepiej zaplanować ułożenie treści oraz funkcji.
Zadawaj dużo pytań. Proś o porady osób, które mają doświadczenie z reklamą w Internecie. Być może Twoje pomysły po zweryfikowaniu przez doświadczone osoby okażą się nietrafione. Może też się zdarzyć, że ktoś podsunie Ci świetny sposób wykorzystania internetu do Twoich celów.
Posiadasz już szyld? Od jakiegoś czasu używasz wizytówek? Ulotek reklamowych? Może warto stronę wykonać spójnie z całą resztą materiałów? A może rozważasz wykonanie spójnej identyfikacji wizualnej swojej firmy? Pamiętaj o tym, że opracowanie spójnej prezentacji wizualnej firmy jest dobrym krokiem, który pozwala na utrwalenie jej marki w pamięci klientów.
Najbrzydsze logo, stosowane konsekwentnie przyniesie Ci większa korzyść niż chaotyczna prezentacja firmy. Oczywiście nie polecamy posiadania brzydkiego logo:-)
Zadbaj o jednolity wizerunek, jeśli możesz wykonaj przynajmniej podstawową identyfikację wizualną (nawet we własnym zakresie organizując spójnie materiały reklamowe). Dopiero potem zleć budowę strony spójnej z dotychczasowymi materiałami, które posiadasz. Działa to też w drugim kierunku, jeśli dopiero zaczynasz, pamiętaj że wygląd wykonanej strony prawdopodobnie będzie bazą dla późniejszego wizerunku Twojej firmy, lub narazi Cię na koszty modyfikacji strony kiedy Twoja identyfikacja wizualna będzie już gotowa.
Koszty posiadania strony można podzielić na dwie części. To trochę jak z samochodem, którego zakup jest tylko jedną ze składowych kosztów jego posiadania (paliwo, przeglądy, ubezpieczenie).
Warto mieć świadomość tych kosztów, podejmując decyzję o projektowaniu strony www. Największym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest budowa strony internetowej, która nie jest w żaden sposób promowana. O tym w jaki sposób wydajnie, ekonomicznie a czasami nawet za darmo zadbać o promocję strony postaramy się napisać wkrótce.